Jak to się robi w 3D?

Jak to się robi
w 3D?

Jeśli zastanawialiście się kiedyś jak wygląda proces kreacji grafiki 3d, jak się robi animacje i co nam pozwala tworzyć wizualizacje wyróżniające produkty na tle konkurencji, poniżej opisujemy podstawowe etapy takich projektów. Mam nadzieję, że to pozwoli nam wspólnie przygotować efektowne kreacje graficzne promujące Wasze produkty.

Na początku współpracy najważniejszym etapem jest zebranie informacji i ustalenie, w jakim zakresie możemy pomóc, t.j. jakie są Wasze oczekiwania co do prezentacji, czy tworzymy wizualizację sprzedażową do serwisów typu Allegro, czy też animację reklamową lub film instruktażowy.

Kreacja

Proces briefowania i zbierania informacji jest dla nas bardzo ważny. Im więcej informacji początkowych dostaniemy od Was, tym lepiej 😉 Jako zespół animatorów i grafików staramy się jak najlepiej poznać specyfikę produktu.

W zależności od tego czy tworzymy wizualizację reklamową, instruktażową czy edukacyjną, proponujemy różne formy i rozwiązania graficzne. Poniżej dwa przykłady – krótka forma reklamowa oraz animacja instruktażowa prezentujące proces i działanie urządzeń.

Znając pola wykorzystania naszej kreacji jesteśmy w stanie zaproponować odpowiednią dynamikę i charakter animacji.  Na bazie zebranych wspólnie informacji i przykładów staramy się zaproponować odpowiednie rozwiązania graficzne.

Co jest dla nas pomocne aby sprawnie przygotować kreacje ?

  • opis tematu, określenie charakteru grafiki lub animacji
  • pola eksploatacji, gdzie projekt będzie publikowany ?
  • brief, scenariusz lub storyboard pokazujący Wasze oczekiwania i charakter projektu
  • przykłady podobnych produkcji lub materiały referencyjne – linki do przykładów online
  • zdjęcia lub rysunki techniczne produktów – do oceny skomplikowania modeli 3d
  • pliki inżynierskie typu CAD – takie materiały są super pomocne dla grafików i przyśpieszają proces tworzenia brył oraz prawidłowego wyglądu wizualizowanych produktów
  • etykiety, grafika 2D, zdjęcia i napisy występujące na produktach, materiały brandingowe –  pomocne do przygotowania tekstur
  • brandbook, wytyczne stylistyczne, logotypy i materiały identyfikacyjne

Grafik 3d może stworzyć dowolny model na podstawie zdjęć, rysunków technicznych lub nawet wg szkicu i podstawowych wymiarów. W przypadku wizualizacji mebli wystarczą zazwyczaj szkice lub zdjęcia. Przy kreacjach urządzeń, maszyn czy skomplikowanych systemów technologicznych musimy wspierać się dokumentacją inżynierską w plikach CAD. To bardzo przyśpiesza proces tworzenia złożonych brył w 3d i pozawala je idealnie odwzorować a następnie pokazać w wizualizacji.

wizualizacja 3d z rzutów CAD

W przypadku animacji istnieje więcej możliwości kreatywnych dlatego zanim zaproponujemy odpowiednie rozwiązania warto ustalić jaki charakter ma mieć produkcja, do kogo kierowany będzie przekaz i na jakich polach eksploatacji będzie publikowana. Tego typu informacje pozwalają nam określić parametry techniczne oraz propozycje kreatywne.

Do materiałów promocyjnych i publikacji w social mediach często proponujemy krótkie animacje reklamowe. Do serwisów www lub reklam Youtube – spoty produktowe lub klasyczne animacje prezentacyjne.

Jeśli animacja ma tłumaczyć proces, zasadę działania lub budowę produktów proponujemy animacje instruktażowe lub explainer-video.

We wszystkich takich produkcjach najpierw staramy się wspólnie z Wami przygotować scenariusz, w razie potrzeby storyboard lub shootingboard. Zaplanowanie ujęć, dynamika i układ treści oraz infografik jest kluczowe do projektowania kadrów oraz dobrania odpowiedniego tempa scen, aby animacja spełniała swoją funkcję.

Zazwyczaj po ustaleniu Waszego zapotrzebowania proponujemy następujące etapy pracy:

Pre-produkcja:

  • zbieramy dostępne materiały i ustalamy rodzaj kreacji
  • sprawdzamy dostępną dokumentację i pliki pozwalające przygotować modele 3d produktów i dodatków oraz ustalonej scenerii
  • tworzymy propozycje kreatywną prezentacji produktu lub procesu
  • opracowujemy scenariusz ramowy do konsultacji
  • w przypadku bardziej skomplikowanych animacji dobrze jest przygotować storyboard a potem na jego podstawie animatik
  • zbieramy pomocne materiały: grafika na branding, grafika do tekstur, treści pisane do umieszczenia w filmie, infografika i dane pozwalające zaplanować czas i dynamikę scen
  • ustalamy propozycję udźwiękowienia i treści pisanych

Produkcja:

Na tym etapie wg zebranych dostępnych materiałów początkowych tworzymy bryły 3d obiektów do wizualizacji. Graficy odwzorują każdy kształt i detal zaplanowany w briefie. Po wykonaniu modeli opracowany zostaje wygląd powierzchni i materiałów, z jakich się składa dany produkt – tak zwane teksturowanie i mapping grafiki 2D.

3d model elements , watch doxa
grafika 3d produktów zegarek bez tekstur
watch doxa 3d render

Gdy już wszystkie modele 3d są gotowe powstaje sceneria do prezentacji.

Proponujemy zarówno wizualizacje na neutralnym tle w ujęciach katalogowych lub w dowolnej innej aranżacji. Od widoków typu packshoot przez renderingi produktowe w różnych układach po indywidualne aranżacje wnętrz pokazujących kontekst i miejsce występowania prezentowanych produktów. W grafice 3d mamy pełną kontrolę i możliwości dowolnej zmiany oświetlenia – od studyjnego po dzienne czy nocne.

Jednym z ostatnich etapów produkcji grafiki 3d jest ustawienie oświetlenia. W tym przypadku mamy przewagę nad tradycyjną fotografią i możemy w pełni kontrolować światło, łącznie z ruchem słońca 😉

Modele 3d ustawione w odpowiednich zaplanowanych ujęciach, doświetlone tak by produkty wyglądały idealnie pokazujemy na wizualizacjach testowych do akceptacji. To dobry moment na zmiany i ostatnie dopracowanie detali.

W przypadku animacji na tym etapie przygotowujemy ruch obiektów i wirtualnych kamer zgodnie z wcześniej zaplanowanym scenariuszem lub storyboardem. Powstaje animatik pokazujący w schematyczny sposób plan ujęć i kadrów animacji. To pozwala zaplanować dodatkowe treści oraz infografikę, która może pokazać się w ustalonych scenach.

Kolejnym etapem przygotowania jest rendering. Jest to zazwyczaj czasochłonny proces, po którym każda zmiana wymaga ponownego renderowania klatek animacji lub wygenerowania wizualizacji ponownie. Dlatego tak ważna jest wcześniejsza akceptacja wizualizacji próbnych lub animatika.

Rendering i post-produkcja:

Rendering to proces przeliczania przez komputery grafiki 3d wg zaplanowanych wcześniej ustawień dotyczących wyglądu i oświetlenia każdej sceny. Czas renderingu wizualizacji jest zależny od rodzaju prezentowanych obiektów, w istotnej mierze od rozdzielczości generowanych obrazów. Im większa rozdzielczość tym dłużej musimy czekać na dobrej jakości efekt finalny. Renderowanie grafiki do druku wielkoformatowego na plakaty lub ścianę stoiska targowego może zająć kilkanaście godzin pracy komputerów ale uzyskujemy w ten sposób grafiki o rozdzielczościach większych niż 10000 pikseli czyli 5x większe niż HD.

W przypadku animacji 3D każda z klatek filmu jest renderowana oddzielnie. Gotowe klatki składają się na płynną sekwencję wideo. Wizualizacje małej rozdzielczości renderują się szybko ale obrazy do druku wielkoformatowego lub animacja 4K często wymagają wielkich mocy obliczeniowych komputerów. Dlatego w przypadku wysokiej jakości animacji lub renderów do dużych formatów w druku korzystamy z render-farmy online z dostępem do mocy obliczeniowej ponad 2000 procesorów. To pozwala skrócić czas oczekiwania na efekt finalny renderingu animacji z kilku dni do kilku godzin.

Ostatni etap prac to montaż sekwencji wideo lub warstw wizualizacji i postprodukcja.
Dodajemy postprodukcję barwną i efektową, zaplanowaną infografikę lub treści pisane.

Montujemy gotowe obrazy wizualizacji do finalnych formatów publikacji, od ulotek przez foldery, publikacje online lub wydruki wielkoformatowe. Animacje kompresujemy do wybranych formatów video, dodajemy udźwiękowienie, podkład lektorski…

I gotowe !